طرح دارویار در آستانه شکست
جام‌جم آنلاین عملکرد طرح دارویار را بررسی می‌کند

طرح دارویار در آستانه شکست

‌ قطعی سیستم در داروخانه‌ها با افزایش حدود ۷۰ درصدی قیمت دارو به مشکل جدی‌تری برای بیماران بدل شده است

دارو و درمان دور از دسترس | بیم و امید‌های طرح دارویار

بازار داروی کشور آشفته است، کمبود و گرانی دارو بیداد می‌کند. در این بین فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای الکترونیکی شدن نسخ هم به مشکلات شهروندان دامن می‌زند، چراکه با قطع شدن سیستم در داروخانه‌ها شهروندان نمی‌توانند از خدمات بیمه استفاده کنند. این درحالی است که به تازگی نیز طرح دارویار در کشور اجرایی شده، طرحی که نگرانی برخی مدیران داروخانه‌ها را در پی داشته است.
بازار داروی کشور آشفته است، کمبود و گرانی دارو بیداد می‌کند. در این بین فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای الکترونیکی شدن نسخ هم به مشکلات شهروندان دامن می‌زند، چراکه با قطع شدن سیستم در داروخانه‌ها شهروندان نمی‌توانند از خدمات بیمه استفاده کنند. این درحالی است که به تازگی نیز طرح دارویار در کشور اجرایی شده، طرحی که نگرانی برخی مدیران داروخانه‌ها را در پی داشته است.
کد خبر: ۱۳۷۳۳۵۳
نویسنده مهدی آیینی

به گزارش جام جم آنلاین، هر روز به طور میانگین بیش از یک میلیون نفر به حدود 15هزار داروخانه کشور مراجعه می‌کنند. بنابراین قطعی سیستم در داروخانه‌های کشور سبب سرگردانی جمعیت زیادی می‌شود. اتفاقی که این روزها با افزایش بهای دارو گلایه شهروندان بیشتری را به همراه داشته است.

داروخانه شلوغ است، افراد زیادی در صف ایستاده‌اند ‌تا داروهای خود را دریافت کنند. در این بین یکی از متصدیان داروخانه اعلام می‌کند سیستم قطع شده است و افرادی که عجله دارند می‌توانند هزینه نسخه خود را به شکل آزاد پرداخت کنند و داروهای‌شان را تحویل بگیرند. اما اگر شخصی می‌خواهد از خدمات بیمه استفاده کند باید منتظر وصل شدن دوباره سیستم بماند.

یکی از شهروندان می‌گوید تا مدتی پیش هزینه داروها زیاد گران تمام نمی‌شد بنابراین با قطع شدن سیستم به شکل آزاد آنها را تهیه می‌کردیم. اما اکنون ناچاریم منتظر وصل شدن سیستم بمانیم.

رو به رو شدن با چنین مشکلی در مراکز درمانی کشور مساله‌ای تازه نیست. از زمانی که تلاش برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک در کشور آغاز شده است، بسیاری از شهروندان، پزشکان و متصدیان مراکز دیگری مانند آزمایشگاه‌ها با این مشکل مواجه شده‌اند.

علاوه بر داروخانه‌ها شرایط در آزمایشگاه‌ها نیز مناسب نیست و قطع شدن سیستم برای شهروندان مشکل ساز می‌شود. افزون بر این برخی مواقع ثبت نشدن اطلاعات در سیستم برای شهروندان ایجاد دردسر می‌کند‌.

برای نمونه بسیاری از شهروندانی که به آزمایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند از این گلایه دارند که درخواست پزشک ‌آنها برای گرفتن آزمایش در سامانه‌ ثبت نشده است.

یکی از مراجعان به آزمایشگاهی در اطراف میدان نامجوی تهران گرفتار چنین مشکلی شده است.‌‌ او دراین باره به جام جم آنلاین می‌گوید: چند روز پیش دکترم تجویز کرد که چند آزمایش انجام بدهم. او این درخواست را وارد سیستم کرد و گفت با الکترونیکی شدن نسخ دیگری نیازی به نوشتن نسخه کاغذی نیست. اما اکنون که برای انجام آزمایش مراجعه کرده‌ام، متصدی آزمایشگاه می‌گوید چنین درخواستی از سوی پزشک من ثبت نشده است.

مرد جوان از این گلایه می‌کند که پیش از این مرکز به آزمایشگاه دیگری نیز مراجعه کرده است و آنجا هم چنین پاسخی به او داده‌اند. به همین دلیل مرد جوان ناچار است دوباره به مطب پزشکش مراجعه کند.

او ادامه می دهد: چنین مساله‌ای سبب تحمیل هزینه‌های زیادی به شهروندان می‌شود. برای نمونه من ناچارم دوباره از محل کارم مرخصی بگیرم و هزینه تردد تا مطب دکتر و برگشت از آنجا را نیز بپردازم.

قطعی سیستم و هزینه‌های بیشتر

‌با توجه به اجرای طرح دارویار کارشناسان هشدار می‌دهند قطع شدن سیستم در داروخانه‌ها هزینه‌های بیشتری به شهروندان تحمیل می‌کند، چراکه هزینه داروهای ایرانی به طور میانگین 70درصد افزایش یافته است و شهروندان برای تهیه داروی آزاد باید هزینه بیشتری بپردازند.

علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران معتقد است بخشی از مشکلات این روزهای شهروندان در داروخانه‌ها و مراکز درمانی کشور به استقبال نکردن برخی پزشکان از طرح نسخه الکترونیک بر می‌گردد.

او در گفت‌وگو با جام جم آنلاین می‌افزاید: برخی پزشکان زیر بار استفاده از طرح نسخه الکترونیک نمی‌روند به همین دلیل شهروندانی که از خدمات این پزشکان استفاده می‌کنند، دچار مشکل می‌شوند.

محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران نیز درباره تعداد پزشکانی که با سازمان‌های بیمه قرارداد ندارند، عنوان می‌کند: تعداد پزشکانی که با بیمه‌ قرارداد ندارند حدود 2000 نفر برآورد می‌شود.

به گفته او حدود 119هزار پزشک این روزها به شکل الکترونیکی نسخه می‌پیچند.‌

با این حال می‌توان گفت همه مشکلات نسخه نویسی الکترونیک به پزشکانی که با سازمان‌های بیمه قرارداد ندارند محدود نمی‌شود، زیرا آماده نبودن زیرساخت‌ها نیز سبب قطع سیستم می‌شود و سرگردانی شهروندان را در مراکز درمانی به دنبال دارد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران دراین باره به جام جم آنلاین می‌گوید:‌ نامناسب بودن زیرساخت‌ها نیز دراین بین سبب ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است. برای نمونه در ساعات شلوغی داروخانه‌ها سیستم قطع می‌شود و دیگر نمی‌توان به شهروندان خدمات ارائه کرد.

‌تا پنجشنبه گذشته وقتی سیستم داروخانه‌ها قطع می‌شد بسیاری از شهروندان ترجیح می‌دادند هزینه داروهای خود را به شکل آزاد پرداخت کنند تا وقت‌شان در داروخانه‌ها گرفته نشود. اما از پنجشنبه گذشته که طرح دارویار در کشور اجرا شده است، قیمت داروی ایرانی به طور میانگین حدود 70درصد افزایش پیدا کرده است.

به این ترتیب دیگر کمتر شهروندی می‌تواند هزینه دارویش را به شکل آزاد پرداخت کند. در نتیجه هنگام قطع شدن سیستم در داروخانه‌ها اغلب شهروندان ترجیح می‌دهند برای تهیه دارو ‌منتظر بمانند تا سیستم دوباره وصل شود.

فاطمی با اشاره به افزایش قیمت داروهای داخلی عنوان می‌کند: اگر سیستم قطع نباشد و شهروندان نخواهند به شکل آزاد هزینه داروها را پرداخت کنند، این افزایش قیمت احساس نمی‌شود. اما با قطع سیستم اگر شخصی بخواهد هزینه دارو را آزاد پرداخت کند متوجه تفاوت قیمت داروها خواهد شد، چراکه قیمت داروهای تولید داخل‌20 تا 100 درصد افزایش داشته است.

البته بسیاری از کارشناسان با اجرای طرح‌های نسخه الکترونیک و دارویار موافق هستند و بر این نکته تاکید می‌کنند که با بهبود زیرساخت‌ها باید زمینه را برای اجرای مناسب این طرح‌ها فراهم کرد، زیرا اجرای نامناسب آنها نارضایتی شهروندان را به همراه خواهد داشت.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه قرار است به زودی داروهای خارجی نیز تحت پوشش طرح دارویار قرار گیرد، عنوان می‌کند: به این شکل یارانه داروهای خارجی برداشته می‌شود و از طریق طرح دارویار پرداخت خواهد شد‌.

آن طور که او می‌گوید به این ترتیب ‌ قیمت داروهای خارجی نیز 5 برابر می‌شود و اختلاف قیمت آزاد و بیمه‌ای این داروها مردم را بیشتر به نسخ الکترونیک وابسته می‌کند. در نتیجه ‌ قطعی سیستم در مراکز درمانی به سرگردانی بیشتر شهروندان منجر می‌شود، چراکه سامانه پرونده الکترونیک سلامت ‌ به طور کامل شکل نگرفته و سامانه‌ بیمه‌های مختلف نیز هنوز یکپارچه ‌نشده است.

به گفته او این مسائل سبب می‌شود که کار در داروخانه‌ها به کندی پیش برود‌.

نسخه‌های کاغذی پرداخت نشده

درمان و دارو دور از دسترس | بیم و امید‌های طرح دارویار

قطعی سیستم در داروخانه‌ها سبب شد که مدتی پیش سازمان‌های بیمه ‌ اعلام کنند که اگر در شرایط اضطراری امکان پیچیدن نسخه الکترونیک در داروخانه‌ها نباشد ‌مسؤولان داروخانه می‌توانند نسخ‌‌ کاغذی را قبول کنند. با این حال خبرهای رسیده از داروخانه‌ها از این حکایت دارد که آنها تمایلی به قبول نسخه‌های کاغذی ندارند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران دراین باره می‌افزاید: بد عهدی بیمه‌ها باعث شده داروخانه‌ها دیگر نسخ کاغذی را قبول نکنند، چون‌ بیمه‌ها از مهر سال گذشته هزینه نسخ کاغذی داروخانه‌ها را پرداخت نکرده‌اند.

آنچه دراین بین سبب نگرانی بیشترکارشناسان می‌شود، افزایش سهم پرداخت بیمه در نسخه‌ بیماران است، چراکه به این شکل دود بد عهدی بیمه‌ها ‌ به چشم شهروندان بیشتری می‌رود.

آن طور که فاطمی توضیح می‌دهد تا پیش ازاجرای طرح دارویار سهم بیمه‌ها درپرداخت قیمت نسخ حدود 70درصد بود. اما اکنون سهم بیمه‌ها به بیش از 90درصد قیمت نسخه رسیده است.

در چنین شرایطی داروخانه‌ها دیگر زیر بار نسخه‌های کاغذی نمی‌روند و از شهروندان می‌خواهند یا منتظر وصل شدن سیستم‌ باشند یا هزینه‌ داروها را آزاد پرداخت کنند.

پرداخت یارانه از جیب داروخانه‌

‌مساله‌ دیگری که سبب نگرانی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان شده پرداخت یارانه بیمه‌ دارو از سوی داروخانه‌هاست.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران دراین باره به جام جم آنلاین می‌گوید: به جای دولت این داروخانه‌ها هستند که ‌یارانه دارو را می‌پردازند هرچند دولت وعده داده که این پول را به داروخانه‌ها بر می‌گرداند. اما با توجه به اینکه زمان دقیق پرداخت آن مشخص نیست، سبب ایجاد نگرانی شده است.

او ادامه می‌دهد: با توجه به این شرایط دیروز نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور ‌نوشتیم و توضیح دادیم که اگر روال پرداخت یارانه به داروخانه‌ها مانند پرداخت بیمه‌ها ‌با تاخیر انجام شود، داروخانه‌ها نمی‌توانند به شکل بیمه‌ای برای بیماران نسخه بپیچند و ناچار می‌شوند نسخه‌ها را آزاد حساب کنند.

قیمت دارو در کشورمان به شدت افزایش یافته است و شهروندان با مشکلات دیگری مانند کمبود دارو نیز رو به رو هستند. در چنین شرایطی شاهد شکل گیری موج هفتم کرونا نیز در کشور هستیم و در برخی استان‌ها بیمارهای گوارشی نیز شایع شده است. به همین دلیل لازم به یادآوری است که شهروندان بیشتری این روزها برای دریافت خدمات به داروخانه‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و مدیران حوزه سلامت نباید با سوء مدیریت سبب شوند شهروندان بجز درمان با دغدغه‌های دیگری نیز مواجه شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها